Wednesday, December 21, 2005

شب یلدا و باقی قضایا

از اینکه مثل همه از لطف و حال شب یلدا- که اتفاقن خوش هم گذشت - بگم معذورم و میروم سر اصل مطلب وقتی امشب داشت خوابم می گرفت میان فوتبال باشگاهی آلمان - که از زور بی حوصلگی نگاه می کردم - روزنامه ایی رو که جلوم بود باز کردم و خوندم

اتفاقاً - نمايشگاه هاى پژوهشى - آوردگاهى - كشف مختصات -آسيب هاى نقاشى -معاصر- نقاشان انقلاب و جنگ - اتفاق غريبى - ناخودآگاه - پاشنه آشيل- فضا و اتمسفر - بى سوژه - شعار - مانيفست ايدئولوگ - آرتزين هاى صرفاً تكنيكى- فن شناسى شان - به رخ مى كشند. تجربيات غيرمحتوايى - رنگ و عشوه هاى خط - نقاشان محتوا زده پس از انقلاب-. نقاشى وقتى سعى مى كند موضوعى روايى- به شكل يك داستان نگارى-دام هولناكى-سوژه- به سمت تصويرسازى - دشوارترين مراحل درك تصوير- طرف جامعه فرهيخته - مخاطب هنر امروز -روايت ادبى طلب نمى كند- هنرمندان سوژه زده - تجربه اى بى شعار و بى واسطه - حتى اپوزيسيون ها- گروه بندى و مانيفست هاى غلغله - لاف هاى هنرهاى جديد و غريب و... - ضعف هاى نقاشانه - عريان - بى پرده ادبيات و فلسفه بازى-اقتدار طبيعت - فقدان فيگوراتيو انسان و حيوان- شامورتى گرى -بزرگ ترين آموزاننده - زندگى هنرمندانه - تجربيات طبيعت مدارانه - ظرفيت هاى نمايشگاهى -جامعه نقاشى معاصر- بزرگ ترين سرچشمه هاى خلق هنر-ذهن پرستى و ضعف طراحى- بى مهرى - خيالى ترين اشكال خود- محتاج- ارجاع به عالم بيرونى - ضعف نمايشگاه- خصلت مهم هنر شرقى-ذهنيت پا به نمايشگاه - به طور اخص هنرمند شرق- جوهره شرقى -آثار موجود لفاف شده- راستى هنرمند معاصر شرقى-؟

به قول معروف از هر دری سخنی در این شبه نقد هست
از طبیعت
از آکادمی
از عرف
از هرج ومرج
از ترافیک
از تصویر سازی
از اینکه با هنر جدید مشکل داریم
از نقاشان جنگ و انقلاب که اتفاقا با آنها هم مشکل داریم
از ضعف طراحی که موجب ویدئو ارت ناخواسته می شود
از شرق خواستنی گمشده
از شعر
ازهست و نیست
از شامورتی بازی
که این آخری وقتی کلمات فرهیخته فرهنگ لغتمان و تاریخ مقدس هنر و هنر درگذر زمان و زندگی با پیکاسو مان ته می کشد
بهترین راه است
امر بهمان مشتبه نشود
دوست همکلاسی ام
به شما که نه به خودم میگویم که افتخاری نیست که مانند اسب عصاری دور خود بچرخیم
مدعی حرکت و جریان سازی باشیم
به قول معروف یه سوزن به خود یک جوالدوز به دیگران
ظریفی می گفت
درست نیست به منتقد- که اینجا من یه اصل این قضیه منتقد بودن دوستمان شک دارم- بگوییم
گر تو بهتر میزنی بستان بزن
پس من هم همینجا حرفم را تمام می کنم

دعای شب یلدا
خدایا هر که را اندازه گلیمش ستون ده ! آمین

No comments: